Counter-Strike História hry od úplného začiatku

Counter-Strike majú na svedomí dvaja páni ktorí si hovoria Gooseman a Cliff. Prepracovali pôvodný Goosemanov “herný” nápad – tímový boj protiteroristickej jednotky s teroristami – v najhranejšej online hre súčasnosti. Pozrieme sa teda ako táto realistická modifikácia hry Half Life prichádzala na svet. V tomto článku sa dočítate o všetkých beta verziách SK

Half Life 1

19.06.1999 – SK beta 1.0

Prvá a veľmi nestabilná verzia Counter-Strike K dispozícii bol iba Hostage Rescue scenár (záchrana rukojemníkov), štyri mapy – cs_siege, cs_mansion (predchodca cs_estate), cs_wpndepot, cs_prison a celkom slušný počet zbraní: USP, GLOCK, shotgun, m4a1, MP5 navy, TMP, AWP, G3/SG-1 a FN M249 PARA. Taká perlička – pred vydaním sa uvažovalo že miesto GLOCK-a bude páčidlo 😀

27.06.1999 – SK beta 1.1

Páni Cliffe a Gooseman značne “posilnili” stabilitu Counter-Strike servera. Bolo opravených pár bugov okolo brnenia a streliva, nestrácali ste už počas hry kevlar 😀 Tiež boli pridané ďalšie dve mapy – cs_assault a cs_desert, zbrane nám nezaradili žiadne, iba Glock dostal druhý mód streľby, burst mod (vystrelí naraz 3 náboje). Veľmi podstatné je zavedenie server príkazu mp_friendlyfire (zranenie strelbou spoluhráčov v tíme)

20.07.1999 – SK beta 1.9 (neskôr premenovaná na Counter-Strike beta 1.2)

V tejto verzii Counter-Strike nám tvorcovia nepridali žiadnu novú zbraň ani mapu. Zamerali sa na úpravy prostredia, zvýšili efektívnosť kevlaru (pokrýva aj paže), upravili cenu a presnosť zbraní – skôr “nepresnosť” správanie zbrane za pohybu a vo výskoku – a pánom adminom dali možnosť kickovať zo servera “darebákov”. Na začiatok kola bola pridaná päť sekundová pauza. Taktiež pribudlo obmedzenie financií na 16 000 $ – dodnes používané.

13.08.1999 – SK beta 2.0

Pridané tri nové zbrane: Sig SG-552 Commando, AK-47, Desert Eagle. Od bety 2.0 je možné na USP a M4A1 nasadiť tlmič, ktorý ešte nemal vplyv na účinnosť a presnosť zbrane (u karabíny nahradil optický zameriavač). Do hry pridaný Nightvision (to je ta zelená blbosť na videnie v tme). Ďalšou významnou zmenou bolo pridanie tabuľky skóre (nech vieme koľko máme fragov, počet odohraných kôl a či hráme za T alebo CT), na obrazovke sa odpočítava čas do konca kola.

17.08.1999 – SK beta 2.1

Nová verzia mapy cs_assault, pridaný model vedcov pre hlserver.exe, opravený telefrag (zabitie jedného hráča hneď na štarte) – v readme súbore sa uvádza doslova cs_alley will no longer telefrag, ale v predchádzajúcich verziách o tejto mape zmienka nejako nie je. AK-47 ma novú cenu.

14.09.1999 – SK beta 3.0

Tvorcovia nám do hry Counter-Strike pridali nôž na podrezávanie nepriateľov, s kevlarovou vestou si môžete kúpiť aj helmu. Máme možnosť omráčiť protihráča granátom ktorý zároveň zraňuje aj oslepuje a v arzenáli nájdeme novú zbraň – FN P90. Zahrať si môžeme aj štyri novo pridané mapy: cs_tire, cs_militia, cs_hideout a cs_ship. Od tejto verzie Counter-Strike funguje komunikácia medzi spoluhráčmi pomocou rádiových hlášok. Drobnejšie úpravy zaznamenal scoreboard (nezobrazuje fragy!!) a niektoré staršie mapy, upravená brokovnica.

19.09.1999 – SK beta 3.1

Drobné úpravy rádiových hlášok (hlasitosť) a zvukových efektov. Opravený bug prieraznosti streliva. Pridaný príkaz ignoreradio – ignoruje súbory *. waw

05.11.1999 – SK beta 4.0

Do hry Counter-Strike bol pridaný nový scenár – defuse. Vodca tímu teroristov má za úlohu položiť bombu na určené miesto, CT im v tom musia zabrániť, prípadne položenú bombu zneškodniť. K tomu slúži ďalšia novinka – defusal kit, ktorú má iba polovica CT tímu. Prvé de_ mapy sú de_nuke, de_dust, de_prodigy, z cs_ máp pridaná cs_station. V arzenáli pribudli dve zbrane a granát – pištole Sig p228, ľahká snajprovka Steyr Scout a výbušný HE grenade. Strelivo sa odteraz delí na primárne a sekundárne.

Systém finančného odmeňovania bol tiež zmenený. Za dotknutie sa rukojemníka získate 500 $, za záchranu 1000 $, v prípade výhry kola dostáva celý tím odmenu 500 $. Bol odstránený gunrunning, kedy bolo možné dopraviť zbrane od “mrtvolek” na štart kde si ich vaši spoluhráči mohli v novom kole po narodení rozobrať. Upravený bol vote kick systém (na vykopnutie stačí 65%) a drobné zmeny zaznamenali niektoré cs_ mapy. Do scoreboard sa vrátilo počítanie fragov.

01.12.1999 – SK beta 4.1

Update viac menej serverovej časti Counter-Strike Teroristi môžu zobrať z krajiny bombu, ak bola položená inam ako na určené miesto, defaultný čas výbuchu C4 je 35s, mŕtvi hráči môžu používať chat, na zbrani AzuP 228 bola znížená účinnosť.

23.12.1999 – SK beta 5.0

Nová zbraň – automatická brokovnica Benelli XM 1014, dve nové mapy cs_backalley a de_train, upravené mapy cs_station, de_nuke, de_dust a de_prodigy. CT majú nový model SAS. Bol prepracovaný HUD – kopa nových informácií a ikon na obrazovke. Bomba bola pridaná na slot 5 a dá sa položiť iba na miestach na to určených, CT môžu zneškodňovať bombu aj bez defusal kitu (ten sa novo kupuje) – to ale trvá 10s oproti 5s za použitia klieštičiek. Tiež bol pridaný progress meter pri pokladaní a defusování bomby. Z ostatných zmien by som uviedol len pridanie mision briefingu na začiatku mapy, úpravy rádiových hlášok a od tejto verzie počujete prebíjanie ostatných hráčov.

10.01.2000 – SK beta 5.2

Preskocil som verziu Counter-Strike beta 5.1 ktorá bola určená len ako testovacia pre servery. Beta 5.2 – Scoreboard zobrazuje 20 hráčov a “vyskočí” pred koncom mapy automaticky. Bola modifikovaná kamera.

10.03.2000 – SK beta 6.0

Nové zbrane Ingram MAC-10 a Steyr AUG. Pár nových máp – de_fang, es_jail, es_frantic, as_oilrig, as_riverside, cs_747 – takže aj dva nové scenáre: as_ assassination e es_ escape. V as_ mapach predstavuje jeden CT osobu V.I.P. (je ozbrojený len nožom!!) ktorú musí zvyšok tímu dopraviť na určené miesto, v es_ mapach sa tím T snaží dostať cez ústupové body z vymedzenej únikovej oblasti, CT im v tom musí zabrániť (pre výhru tímu stačilo aby utieklo 50%, scenár bol však napriek tomu “nehratelný” a tak sa naň tak trochu zabudlo). Máme dva nové modely hráčov – u CT GIGN au T Snow. Na obrazovke sa nam zobrazuje radar, zbraň môžeme držať ako v pravej tak aj ľavej ruke. Bola upravená kadencia a presnosť FN P90 z ktorej už nie je “ultimátna” zbraň.

24.03.2000 – SK beta 6.1 (update serverovej časti Counter-Strike)

Update iba serverovej časti, za zmienku stojí snáď len implementácia príkazu mp_autoteambalance ktorý po zapnutí zabezpečuje rovnováhu v počte hráčov v oboch tímoch. Nasledoval serverový update 6.2a – pridanie príkazu mp_tkpunish.

08.06.2000 – SK beta 6.5

Nové mapy as_forest, de_cbble, de_aztec, as_tundra, cs_italy, es_trinity, cs_estate, pridaná možnosť votovania máp. Teroristom pridaný model Gorilla Warface. Novo môžeme použiť dymový granat. Boli upravené skiny USP, M3, SG-552, Colt M4A1. Pridané tri spectator pohľady.

22.06.2000 – SK beta 6.6

Najmä proticheaterské opatrenia. Pridaný klienstký príkaz timeleft, ktorý vám vypíše čas zostávajúci do konca mapy. Verzia beta 6.7 a 6.8 boli drobné úpravy serverovej časti a opatrenia proti teleport cheatu.

26.08.2000 – SK beta 7.0

Nové mapy cs_office, as_highrise, cs_arabstreets, de_foption, de_vegas a de_jeepathon2000 (experiment – mapa, v ktorej môžete riadiť vozidlo). Pridaná dvojica Beretta (Dual Beretta 96G), nový model noža a jeho sekundárny útok. V.I.P. má v as_ mapach USP, takže už nemusia behať len s nožíkom. Bolo integrované grafické menu – nákupy, výber tímu a postavy. CT majú nový model SEAL Team6.

13.09.2000 – SK beta 7.1

Opravili “padanie” mapy de_vegas, do máp cs_arabstreets a de_train bola dorobená chýbajúca obloha, do mapy cs_siege bolo pridané ACP (tak amíci nadávajú BVP-čku, Bojové vozidlo pechoty). Objavuje sa nová ikonka pre headshot. Nový príkaz pre server – mp_maxrounds – určuje počet kôl na mapu a na jej zmene dôjde nezávisle na mp_timelimit. Upravený rozptyl streľby vo Full-auto móde. Je to posledná beta verzia.

01.11.2000 – Counter-Strike 1.0

Táto verzia Counter-Strike je viacmenej zaujímavá akurát tým, že páni tvorcovia sa rozhodli opustiť beta číslovanie a vypustiť CS-ko ako plnohodnotný produkt s číslom 1.0. Máme tu tri nové zbrane: H & K UMP .45, FN Five-Seven a SIG SG-550. Prerábky sa dočkali aj modely hráčov.

10.03.2001 – Counter-Strike 1.1

Táto verzia prináša trochu viac zmien. Pridaných pár nových máp – cs_thunder, de_rotterdam a pre hráčov nesmrteľné de_inferno a de_dust2. Pár drobných úprav postretlo mapy de_dust, de_cbble, de_aztec, cs_siege, de_vegas a cs_italy. Ďalšou podstatnou zmenou sú úpravy snajprovky AWM (budúce AWP) – v móde bez zoomu už nie je zobrazený zameriavací krížik (mimochodom, odobraté u všetkých snajproviek) a taktiež je znížená účinnosť pri streľbe na “menej dôležité orgány”, takže vás napr. nezabije zásah do nohy a milostivo vám zostane celých 15 HP. U modelov CT sa objavuje na opasku Defusal Kit (ak ho vlastní), u T sa modelu hráčov zobrazí na chrbte bomba (samozrejme ak ju práve nesie). Celkovo sa zlepšila grafika modelov – majú jemnejšie textúry. Modelom bola pridaná animácia plávanie (to, že každý model lezie po rebríku ako pako nikoho nezaujíma ani dodnes 😀 Prvýkrát je pridaný spectator mode – allow_spectators 1/0.

06.04.2001 – SK 1.1a

Jediná úprava – odstránenie bugu nekorektných HITBOX (nezraniteľnosti) pri držaní zbrane a zakľaknutí (z readme doslova “Partial fix for incorrect hitboxes fixed when holding specific weapons”). Mohlo to byť celkom zaujímavé.

2001 – SK 1.2

Skoro všade uvádzaná verzia, ktorá sa týkala len reailovej verzie hry (verzia ktorá sa dala zakúpiť samostatne na CD – obsahovala HL súbory a aktivačný CD key) … v readme označená ako SK 1.0.0.2

19.09.2001 – Counter-Strike 1.3

Odstránená možnosť Bunny hopping (bola to možnosť “rozskákat” postavu do pohybu oveľa rýchlejšieho ako beh). Do hry bola pridaná hlasová komunikácia (možnosť hovoriť na spoluhráčov, bez použitia externého programu). Prvýkrát máme možnosť využitia multispectator módu – známe HLTV (funguje ako dedikovaný HLTV server pripojený na jeden slot herného servera, a tak môže veľa ľudí sledovať nejaký zápas a pritom na hernom serveri zaťažuju len jeden slot).

Upravený systém HITBOX (oblasti postavy kam môžete protivníka zasiahnuť). Z ďalších prkotín snáď len to, že od tejto verzie si môžete čokoľvek nabindovať na klávesu Caps Lock (predtým vám akurát tak rozsvietil diódu na klávesnici).

24.04.2002 – Counter-Strike 1.4

Táto verzia nám prináša dve nové mapy – cs_havana a de_chateau a updatovanú verziu mapy de_train. Všetkých Counter-Strike hráčov už viac ako dosť sr *** cheateri, takže jedna štvorka prináša anticheatovú ochranu integrovanú priamo do CS-ka.

Upravili aj pokladenie a zneškodňovanie bomby – musíte stáť v pokoji na jednom mieste a nesmiete vystreliť inak sa proces pokladania/defusovania bomby preruší a musíte začať znovu (do tejto verzie išlo bombu “položiť” napríklad vo výskoku). Tiež bola u všetkých pištoľí upravená (ne)presnosť streľby vo výskoku. Z ďalších drobných zmien: V.I.P. nemôže zahodiť zbraň, zvýraznenie spoluhráča používajúceho hlasovú komunikáciu na radare (jeho bodka na radare zabliká), “mŕtvolky” zostávajú zobrazené do konca kola, pridané drobné úpravy HLTV.

12.06.2002 – Counter-Strike 1.5

Counter-Strike jedna päťka nám prináša jednu novú mapu de_piranesi a zlepšenie anticheatovacieho programu. Ostatné zmeny sa týkajú špecifických jednorázoviek (odstránenie bugov), opravuje napríklad “zamknutie” servera pri položení bomby (v tejto dobe sa nemohol pripojiť na server nový hráč) atď.

Evolúcia Counter-Strike 1999-2018

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *